Čas žetve
24. september 2024
Poletja je nepreklicno konec in mediji imajo kar naenkrat spet dovolj vsebin za vznemirljiv program. V šolah se je začel pouk, začela se je nova politična sezona, začele so se težave z vremenom. Poplave so nas zaenkrat sicer obšle, še huje kot lani pri nas pa pustošijo v naši neposredni soseščini.
Na političnem parketu smo spremljali* zaplete najprej v zvezi s kandidatom za evropskega komisarja, nato pa v zvezi s kandidatko za evropsko komisarko. Naposlušali smo se izgovorov, zakaj je vlada uresničila tako majhen delež koalicijske pogodbe, ter začudeno opazovali, kako je bila med pozabljeno stavko dvoživkarskega zdravniškega sindikata Fides prisiljena s koalicijsko pogodbo skladen predlog novega zakona o zdravstveni dejavnosti pripraviti kar civilna iniciativa Glas ljudstva.
V šolske klopi se je skupaj s šolarji vrnilo tudi nasilje. Trenutno še posebej zaostrene razmere med romskim in slovenskim prebivalstvom so na Dolenjskem eskalirale v napad odraslega moškega na romskega dečka v prostorih šole v Šentjerneju.
Vse naštete teme – katastrofične vremenske razmere, ki so posledica podnebnih sprememb, mačehovska skrb za skupno in javno dobro kot odmik od ključnega raison d'être politike ter nesposobnost in nemoč šolskega sistema, da bi zagotavljal enakost in vključenost vseh – imajo skupno značilnost, in sicer, temeljno jih določa presečnost oziroma intersekcijskost družbenega razreda, identitet in osebnih okoliščin. Vedno znova se namreč izkazuje, da v zaostrenih razmerah najkrajšo potegnejo tisti in tiste, ki so na slabšem že v izhodišču.
Lanske poplave so prizadele velik del države, a očitno je, da so se tisti fizični in pravni subjekti z več finančnega in socialnega kapitala pri odpravljanju posledic in terjanju pomoči bolje znašli. Že v osnovi so imeli privilegirano izhodišče (npr. imeli so prihranke, boljše zavarovanje, ker so lahko plačevali višjo premijo ipd.), po poplavah pa so se bili sposobni bolj suvereno spopasti tudi z birokratskimi zahtevami (dokazila za občine, zavarovalnice itd.) oziroma so zaradi boljšega dostopa do informacij (npr. bolj izobraženi in mlajši v primerjavi z manj izobraženimi in starejšimi) lahko izkoristili vso ponujeno pomoč.
Pri vprašanju zdravstva se neenakosti še bolj usodno vpisujejo v izkušnjo pacientov; ne le, da si tisti z več finančnega kapitala lahko privoščijo zasebno zdravljenje pri vrhunskih strokovnjakih, ki zanje nimajo časa v rednem delovnem času, tudi v okviru javnega zdravstva daljšo potegnejo tisti, ki se zaradi socialnih in drugih veščin ter družbenih vlog, v katere so socializirani, znajo bolje postaviti zase. Tako je npr. preživetje srčnega bolnika pogosto odvisno od tega, če bo pravočasno prišel na vrsto za poseg; v primeru, da gre za pripadnika višjega družbenega razreda, ki je zraven recimo še visoko izobražen, moškega spola in skladno s socialnimi pričakovanji glede na spol tudi asertiven, je to bistveno verjetneje, kot če je bolnica pripadnica nižjega sloja, ki je obenem recimo tudi manj izobražena in ženskega spola. Številne raziskave kažejo, da na kakovost zdravstvene obravnave poleg finančnega zaledja bistveno vplivajo tudi druge okoliščine; bolj kot seštevamo pacientove privilegije, boljše se mu piše – in obratno.
Šola je takoj za družino drugi prostor, v katerem bi morali skrbeti za izravnavanje sistemskih neenakosti in javno odpirati vprašanja deprivilegiranih manjšin onkraj sitnosti, ki jih njihovi inovativni načini preživetja povzročajo "civilnemu" prebivalstvu. Namesto tega ni niti strokovno niti finančno dovolj opremljena oziroma podprta za nič drugega kot gašenje požarov. Ne glede na pravice in progresivne vrednote, za katerimi naj bi kot evropska družba stali, se ne izkaže le, da so pripadnice in pripadniki vseh manjšin v šolah večkrat kot ostali otroci žrtve nasilja, pač pa predvsem, da v kurikulih enostavno manjka vsebin, ki bi te manjšine (pozitivno oziroma nevtralno) reprezentirale. Namesto da od lokalnega prebivalstva vzvišeno pričakujemo "več strpnosti", da naj torej zaradi Romov in njihovega načina življenja stoično "trpijo", bi morali prav v šolah postaviti temeljne kamne za to, da vzajemno povzročenega trpljenja čez nekaj generacij ne bi bilo več. Zavedati se bi morali, da se revščina ne kaže le v pomanjkanju denarja, ampak tudi v pomanjkanju veščin in socialnih stikov, ki so nujni za uspeh v družbi, včasih pa tudi v – v duhu kulturnega relativizma v marsičem dobrodošlem – pomanjkanju malomeščanskih navad.
Naš cilj – cilj naših ravnanj ob katastrofah, naših političnih prizadevanj ter cilj vzgoje in izobraževanja naših otrok – ne bi smel biti istost, pač pa enakost v raznolikosti.
* V besedilu uporabljene slovnične oblike se enakovredno nanašajo na vse spolne identitete.
Prijavi se na naš Občasnik!
Danes je nov dan novice
Preveri, kaj smo počeli pretekli mesec
Mini tečAI: Umetna inteligenca od A do NVO
Oktobra organiziramo cikel štirih spletnih predavanj, na katerih se bomo z glavo naprej potopile v umetno inteligenco. Dogodki so zasnovani za nevladnice in aktivistke, koristili pa bodo vsem, ki želite bolje razumeti, kako UI vpliva na družbo in kako se z njo učinkovito spoprijeti.
Iščemo nove priložnosti
Poleg aktivizma se ukvarjamo tudi z razvojem celovitih digitalnih produktov in spletnih rešitev. Če organizacija, v kateri deluješ, potrebuje udarno spletno kampanjo, peticijo, digitalno aplikacijo oziroma igro ali pa novo spletno stran, vam lahko priskočimo na pomoč.
Neznosna nedostopnost bivanja
Po več letih dela z najemnicami smo v sklopu Najemniškega SOS izdale novo poročilo, ki se osredotoča na trenutno stanje na najemnem trgu. Te zanima, kako huda je stanovanjska kriza, katere skupine se največkrat soočajo z diskriminacijo in kaj je treba storiti za izboljšanje stanja?
Spoznaj svoje najemniške pravice
Že poznaš Priročnik za najemnice_ke, ki združuje zakladnico praktičnih nasvetov, pridobljenih v treh letih delovanja Najemniškega SOS? Preberi ga in spoznaj svoje pravice.
Morilska umetna inteligenca ali morilske države?
Izrael genocid v Palestini izvaja tudi s pomočjo umetne inteligence. O rabi tovrstnih tehnologij za nadzor in vojskovanje ter širšem globalnem kontekstu smo se pogovarjale na panelu, ki smo ga pretekli mesec organizirale v sklopu festivala Grounded.
O tehnologiji in družbi
1. oktobra s številnimi drugimi organizacijami v Bruslju soorganiziramo Tech & Society Summit. Z dogodkom želimo spodbuditi dialog med civilno družbo in nedavno izvoljenimi evropskimi odločevalkami ter izpostaviti teme s presečišča tehnologije, družbe in okolja.
Izpostavljeno
Priporočamo, svetujemo, vabimo, opozarjamo in še kaj drugega
Mestna občina Ljubljana želi zaradi partikularnih interesov samovoljno in po hitrem postopku spremeniti odlok, ki varuje Krajinski park Tivoli, Rožnik in Šišenski hrib. Oddaj podpis za razpis referenduma ter pomagaj ohraniti naravo in zaustaviti komercialne koristi.
Izrael je v 76. letu etničnega čiščenja, apartheida, kolonializma in nezakonite okupacije nad palestinskim ljudstvom v Gazi začel izvrševati sistematičen genocid. Podpiši peticijo ter od odločevalskih institucij zahtevaj sprejetje ukrepov za spoštovanje mednarodnega prava in kaznovanje nasilja.
Društvo Parada ponosa vabi vse LGBTIQ+ mlade, stare med 16 in 30 let, ki živijo ali preživljajo večino časa v Ljubljani, k sodelovanju v vprašalniku o njihovih potrebah in izkušnjah. Odgovori so zaupni in bodo uporabljeni izključno v raziskovalne namene.
S septembrom so se otroci ponovno vrnili v šolske klopi, za njihovo zdravje pa je najbolje, da se tja odpravijo peš, s kolesom ali skirojem. To med drugim spodbujata tudi programa Aktivno v šolo in Zdravo mesto s Pešbusom in Bicivlakom, ki ju lahko preprosto organizirajo vse šole oz. starši
Kolegice iz hrvaške organizacije Gong so pred tamkajšnjimi parlamentarnimi volitvami raziskovale pestro politično dogajanje na TikToku. V analizi so predstavile različne vplive, ki so jih imele demokratične in antidemokratične vsebine zlasti na mlajše osebe.