Brez česa ne more slehernik? Že od antike dalje velja, da moramo odsotnost svobode izražanja enačiti s suženjskim življenjem, ki ga ni vredno živeti. Od tod tudi enoglasno zatrjevanje, da brez svobode izražanja misli, najsi bodo te resnicoljubne ali koristoljubne, ne moremo pričakovati svobodne družbe. Zato ni presenetljivo, da bi marsikdo rajši žrtvoval vse, kot pustil, da mu kdo to svobodo vzame.
Tej vrlini se je zavezal tudi razsvetljenski duh, sledeč kateremu je javna raba uma nepogrešljiva za omikano ljudstvo. A če je svoboda govora res neomejena, temelji na slabi neskončnosti; je Sizifovo delo, ki nikdar ni dokončano. Tako se od uma zahteva nenehen napor, saj bi s prekinitvijo ovrgli vse dotedanje delo. Zavoljo lastne biti se um pretenta, tako da nastopi prestrogo do samega sebe.
Cenzura postane odmor od svobode, vdih med mislimi, enako, kot je cezura odmor v verzu ali pavza med izvajanjem skladbe. Tej usodi ne uide niti pričujoči um, ki vzplameni pod cenzuro uredniških oči.